بچه های سایبری

جنگی که بود ، راهی که هست
بچه های سایبری

بچه های سایبری لبیکی است به فرمان جهاد نرم مقام معظم رهبری

آخرين نظرات
دوستان

اهمیت داشتن رفیق خوب وآثار آن

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۷ ب.ظ

پیامبر علیه السلام: مثل الجلیس الصالح، مثل العطار إن لم یعطک عن عطره، اصابک من ریحه ومثل الجلیس السوء مثل القین إن لم یحرق ثوبک اصابک من ریحه[1] (هم نشین صالح  مانند عطاری می ماند که اگرچه از عطر او استفاده نکنی ولی (خود بخود) بوی خوش او به تو خواهد رسید ، و هم نشین بد مانند آهنگری است که اگرچه  (حرارت کوره اش) لباست را نمی سوزاند ولی از باد گرم آن به تو می رسد) 

سقراط: هریک از مردم آرزویی دارند یکی مال می خواهد، یکی جمال ودیگری افتخار ولی به عقیده ی من یک دوست خوب از همه مهم تر است.[2]

هم چنین دوست خوب باعث رسیدن به آرزوهای دنیایی وآخرتی است. امام سجاد علیه السلام می فرماید: مجالسته الصالحین داعیته الی الصلاح [3] (هم نشینی با صالحین خود به خود انسان را به صلاح می کشاند)

پیامبر اکرم علیه السلام: هرکه با برادر مؤمن دوستی نمایددر روز قیامت در زیر سایه رحمت الهی مستقر وساکن است ومنادی ندا می دهد که این جمع همسایگان الهی هستند، برخیزند وبی حساب وارد بهشت شوند، وقتی وارد بهشت می شوند فرشتگان از آنها می پرسند شما چه جمعی هستید وچه شد به این مرتبه رسیدید؟ می گویند ما در دنیا محبت ودوستی با یکدیگر می نمودیم به خاطر رضای خدا، فرشگان می گویندگوارا باد بهشت ونعمت هایش بر شما[4]

کسانی هستند که در قیامت شهدا غبطه شان را می خورند. قالوا یا رسول الله حل لنا، قال هم المتحابون فی الله والمتجالسون فی الله والمتزارون فی الله[5] (آنان  دوستانی هستند که همدیگر را برای خدا دوست دارند وبرای خدا نشست وبرخواست دارند و برای خدا به زیارت یکدیگر می روند)

امام باقر علیه السلام فرمودند:إن المؤمنین اذل التقیا فتصافحا ادخل الله عزوجل یده بین یدیهما واقبل بوجهه علی اشد هما حبا لصاحبه[6]  (هرگاه دو مؤمن به هم برسند وباهم دست بدهند خدای متعال دست خود را در میان دستشان وارد می کند وبه کسی بیشتر توجه می کند که رفیقش را بیشتر دوست دارد)

پیامبر علیه السلام: مثل الأخوین اذا التقیا مثل الیدین تغسل ایدیهما الأخری[7]  (مثل دوستان در زمان ملاقات یکدیگر، مثل دو دست می باشد که در هنگام شستشو ،هرکدام دیگری را می شوید)

پیامبر علیه السلام: إن الله یقول حقت محبتی للذین یتزارون من اجلی وحقت محبتی للذین یتناصرون من اجلی وحقت محبتی للذین یتحابون من اجلی وحقت محبتی للذین یتباذلون من اجلی[8] (خداوند فرمود محبت من سزاوار کسانی است که به خاطر من به زیارت یکدیگر میروند وبه یکدیگر کمک می کنند وبه خاطر من همدیگر را دوست دارند وهمچنین به خاطر من نسبت به یکدیگر بذل وبخشش دارند)

امام باقر علیه السلام: خداوند متعال می فرماید: هرگاه دو مؤمن در راه من با یکدیگر دوستی کنند، فرشتگان بالهای خود را برایشان پهن می کنند وخدا می فرماید سؤال کن تا عطا نمایم، بخوان تا اجابت کنم، ساکت شو تا بی طلب حاجت را برآورده کنم.[9]

  تداوم رفاقت تا بهشت

الأخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین[10] (در آن روز دوستان همه با یکدیگر دشمن اند مگر پرهیزکاران)

امام رضا علیه السلام:من تبسم فی وجه اخیه المؤمن کتب الله حسنه ومن کتب الله له حسنه لم یعذبه[11] (کسی که در صورت برادر مؤمن خود تبسم کند خداوند برایش حسنه وپاداش مینویسد وهرکس خدا برایش حسنه بنویسد عذاب نخواهد شد)

امام صادق علیه السلام: استکثروا من الإخوان فإن لکل مؤمن دعوه مستجابه و استکثروا من الإخوان فإن لکل مؤمن شفاعه وقال اکثروا من مؤاخاه المؤمنین [12]  (زیاد دوست مؤمن داشته باشید زیرا برای هر برادر مؤمنی یک دعای مستجاب وجود دارد و همانا آنان نزد خدا در روز قیامت مقام شفاعت است پس زیاد دوستی کنید با برادران مؤمنتان )

 یکی از اثرات مسجد رفتن هم همین است که انسان می توان در آنجا دوست مؤمن برای خود انتخاب نماید.

امام صادق علیه السلام: اکثروا من الأصدقاء من الدنیا فإنهم ینفعونکم فی الدنیا والآخره أما الدنیا یقومون بها وأما الآخره فإن اهل الجنه یقولون فما لنا من شافعین ولا صدیق حمیم[13] (در دنیا زیاد دوست داشته باشید زیرا آنان در دنیا وآخرت برای شما سودمند خواهند بود، اما سود در دنیا این است ، اما سود اخروی این است که اهل جهنم صدا می زنند آیا برای ما دوستانی صمیمی وجود دارد که شفیع ما شوند(ولی هیهات)

امام صادق علیه السلام: یأتی علی الناس زمان لیس فیه شیئی اعز من اخ الأنیس أو کسب درهم من حلال [14] (زمانی خواهد آمد که هیچ چیزی سخت تر وعزیزتر از رفیق انیس وکسب روزی حلال وجود نخواهد داشت)

هم نشینی با دوست خوب باعث می شود که شیطان کمتر به سراغ انسان بیاید، سگ وقتی دید کسی کنار چوپان و صاحبش ایستاد حمله نمی کند، چون می گوید رفیق صاحبم است، شیطان هم وقتی ما را هم نشین وپهلوی صالحین دید کمتر طمع می کند.



[1] میزان الحکمه ج9 ص50

[2] دین وزندگی ج2 ص70

[3] بحار ج1 ص141

[4] منهاج الشارعین ص175

[5] شرح رساله حقوق امام سجاد، آیت الله یثربی ج2 ص492

[6] کافی ج2 ص179

[7] محجه البیضاء ج3 ص285

[8] محجه البیضاء ج3 ص286

[9] کافی ج2 ص178 حدیث 12

[10] زخرف67                      

[11] شرح رساله حقوق امام سجاد ج2 ص412

[12] همان ص405

[13] مصادقه الإخوان ص48

[14] همان ص29

 

 


نظرات (۱)

  • امین محبی فر
  • سلام سایت خوبی دارین
    به میراث نبی وبلاگ اصلی ام سری بزنید و نظرتون رو از ما دریغ نکنید
    ممنون
    پاسخ:

    ممنون از نظرتون

    چشم حتما سری به وبلاگتون می زنم

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی