بچه های سایبری

جنگی که بود ، راهی که هست
بچه های سایبری

بچه های سایبری لبیکی است به فرمان جهاد نرم مقام معظم رهبری

آخرين نظرات
دوستان

وظایف دو دوست نسبت به یکدیگر

شنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۶ ب.ظ


امام رضا علیه السلام: من تبسم فی وجه أخیه المؤمن کتب الله حسنه ومن کتب الله له حسنه لم یعذبه[1] (کسی که در صورت برادر مؤمن خود تبسم کند خداوند برایش حسنه وپاداش مینویسد وهرکس خدا برایش حسنه بنویسد عذاب نخواهد شد)

معصوم علیه السلام: اذا لقی احدکم اخاه فلیتقبل موضع النور من جبهته[2]  (هنگامی که یکی از شما برادر دینی خود را ملاقات نمود، پس موضع نور را در وسط پیشانی او ببوسد)

أن تقوموا لله مثنی وفرادی ثم تتفکروا[3] (در راه خدا دو تا دوتا یا به تنهایی قیام کنید سپس درمورد من عقل وفکرتان را به کار ببندید) از آنجا که قیام در راه خدا کار آسانی نیست ونیاز به همراهی دارد لذا بهتر است با فرد دیگری که هم عقیده ی اوست همراه شود تا در این جهت به یکدیگر کمک کنند ولی اگر نیافتید به تنهایی بروید.

حسن ظن به او داشتن

علی علیه السلام: ضع أمر أخیک علی أحسنه [4] (کار دوست وبرادرت را به بهترین صورت انجام بده)

علی علیه السلام: لا ایمان مع سوءالظن[5] (کسی که سوءظن (به برادر دینی خود) داشته باشد، دین ندارد.

یاأیها الذین آمنوا إجتنبوا کثیرا من الظن إن بعد الظن إثم[6] (ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیار سوأظن ها در حق یکدیگر اجتناب کنید که برخی ظن وپندارها معصیت است.)

از نتایج حسن ظن می توان به 1) آرامش 2)سلامت دین 3)محبت دیگران 4)تخفیف مشکلات

وسط صحبت او حرف نزدن

پیامبر علیه السلام: من عرض لأخیه المتکلم فی حدیثه فکأنما خدش فی وجهه [7] (کسی که وسط صحبت برادر گوینده اش وارد شود مانند این است که به صورت او چنگ زده است)

 

در مدح او مبالغه گویی نکند

علی علیه السلام: الثناء بأکثر من الإستحقاق ملق[8] (ستودن بیش از استحقاق چاپلوسی است)

پیامبر علیه السلام مقدار دستور دادند که به صورت چاپلوسان خاک بپاشید[9]

به دیدن او برود

پیامبر علیه السلام: جبرئیل از قول خدای متعال خبر داد هر مسلمان که مسلمانی را زیارت کند، نه آنست که او را زیارت کرده بلکه مرا زیارت کرده وثواب او بر من بهشت است.[10]

امام باقر علیه السلام:إن لله عزوجل جنه لایدخلها الا ثلاثه رجل، حکم علی نفسه باالحق، ورجل زار أخاه المؤمن فی الله، و رجل آثر أخاه المؤمن فی الله[11] (همانا برای خداوند متعال بهشتی است که در آن به جز سه کسی نتواند وارد شود،اول آنکه به زیان خود بر حق قضاوت نماید، دوم آن کس که برای خدا به زیارت برادر مؤمن خود برود، وسوم آن کسی است که برای خدا برادرش را بر خود ترجیح دهد)

امام باقر علیه السلام: اوسع دعوه واسرع اجابه دعوه المؤمن لأخیه بظهر الغیب[12] (بالاترین وسریع ترین دعاها، دعا پشت سر برادر مؤمن  می باشد)

امام صادق علیه السلام: صل من قطعک و أعط من حرمک وأحسن من أساء إلیکوسلم علی من سبک وانصف من خاصمک واعف عمن ظلمک[13] (کسی که با تو قطع رابطه کرده تو، ارتباط برقرار کن، وعطا کن به کسی که تو را محروم ساخته است، و مهربانی کن به کسی که به تو بدی کرده است، بر کسی که تو را لعن می کند سلام بفرست، و با دشمنت با انصاف رفتار کن واز ظلم او بگذر)



[1] شرح رساله حقوق امام ج2 ص412

[2] شرح رساله حقوق امام ج2 ص411

[3] سبأ 46

[4] میزان الحکمه ج5 ص23

[5]میزان الحکمه ج7 حدیث 33969 /غررالحکم حکمت10534

[6] حجرات12

[7] وسائل الشیعه  ج8 ص472

[8] میزان الحکمه ج9 ص472

[9] میزان الحکمه ج9 ص81

[10] اصول کافی ج2 ص176 حدیث2

[11] اصول کافی ج3 ص257

[12] بحارالأنوار ج9 ص387 حدیث 19

[13] تحف العقول ص305

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی