بچه های سایبری

جنگی که بود ، راهی که هست
بچه های سایبری

بچه های سایبری لبیکی است به فرمان جهاد نرم مقام معظم رهبری

آخرين نظرات
دوستان

هدف از برگزاری اردو های جهادی چیست؟

چهارشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۲۹ ب.ظ

هدف از برگزاری مسافرتهای جهادی چیست؟ شاید مهم ترین و مبنایی ترین سوال در باب مسافرتهای جهادی، همین سوال باشد و جوابی که به آن داده می شود، جهت گیری برنامه ریزی برای این حرکت را تعیین می کند. لذا پرداختن به این مساله مهم و ضروری است.

مهم ترین نظراتی که از طرف مجریان این حرکتها و سایرین برای این امر بیان شده است عبارتند از:

 

1.خودسازی:

برخی بر این باورند که خدماتی که به مناطق محروم از طریق این حرکتها ارائه می شود چندان قابل توجه نیست و بیشترین استفاده را شرکت کنندگان این مسافرتها می نمایند. چرا که انجام یک کار عمرانی یا کشاورزی و ... تحول چندانی را در منطقه ایجاد نمی کند،

خودسازی در اردوهای جهادی

(به ادامه مطلب مراجعه کنید)

اما حضور جوانان در میان مردم مناطق محروم و لمس کردن محرومیت از نزدیک، نگاهشان را به دنیا و نعمتهای موجود در آن عوض می کند. انسان از انحصارطلبی خود بیرون آمده و وجدانش کمی بیدار می شود. هم قدر نعمتهای در دسترس خود را بیشتر می فهمد و هم کم کاری خود را نسبت به دیگران بیشتر احساس می کند. چنین شخصی اگر موقعیتی برایش پیش بیاید محرومان جامعه را فراموش نمی کند و همیشه با روحیه ای متفاوت تر از قبل با جامعه و مردم روبرو می شود.

تعالیم زیادی در اسلام مبنی بر مجالست با محرومان وجود دارد که طی این سفرها اتفاق می افتد.

با این نگاه سعی بر این است که استفاده شرکت کنندگان از مسافرت هرچه بیشتر باشد و تلنگری که به افراد زده می شود ماندگارتر باشد.

 

2. خدمات فرهنگی:

برخی معتقدند حضور در مناطق محروم، حضور خدمت رسانی است و اولویت خدماتی که به مناطق محروم ارائه می شود مسائل فرهنگی است و اگر برخی خدمات دیگر ارائه می شود، بخاطر این است که کار فرهنگی در اثنای سایر خدمات با مقبولیت بیشتری از طرف مردم مورد پذیرش واقع می شود. چرا که مردم می بینند افرادی مطالب فرهنگی را بیان می کنند که به فکر سایر امور مردم از قبیل مسائل رفاهی و ... هم هستند، لذا راحت تر مورد پذیرش واقع می شوند.

البته باید اشاره بکنیم که با توجه به تفاوت تعریف مقوله «فرهنگ» انشعاب هایی در خود این دیدگاه نیز بوجود می آید.

کار فرهنگی در اردو های جهادی

گاهی کار فرهنگی به معنای بیان معارف ابتدایی دین از قبیل احکام و برخی مسائل اخلاقی و معارف اعتقادی است. ولی گاه فرهنگ در یک معنای عام تر که خیلی از اعتقادت مردم اعم از دینی و غیردینی را شامل می شود که خدمات فرهنگی در اینجا دایره وسیعتری را شامل می شود که مسائلی مثل فرهنگ تلاش و کار، روحیه همکاری و همدلی و نوع دیدگاه جامعه به زن و ... مثالهایی است که در این زمینه می توان اشاره نمود که البته اینها همه جزو مسائل دینی ما هستند که در نگاه وسیع ما به دین می توان نظرات اسلام را استخراج نمود و از طرق مستقیم و غیرمستقیم مردم را به آنها سوق داد.

در نگاه دوم به مقوله فرهنگ، که عام تر از نگاه اول است، آنچه مهم است، سوق دادن مردم به سازندگی، تلاش، و خروج از روحیه امدادی است. سعی بر این است در مدت کمی که اردو برگزار می گردد، مردم منطقه به این باور برسند که خیلی از مسائل بدون کمک دیگران براحتی قابل انجام می باشد.

از طرف دیگر تاثیرگذاری در فرهنگ سایر مردم اعم از مسوولان و مردم عادی در توجه بیشتر به محرومان و توسعه فرهنگ ایثار، گذشت و همکاری و ... جزو برنامه های این نگاه می باشد.

 

3. خدمت رسانی به محرومان

برخی به مبحث خدمت به محرومان بطور مستقل نگاه می کنند و بیان می کنند اصل عدالت گستری و خدمت رسانی به محرومان جامعه بر اساس تعالیم دینی ما هدف است و مورد تاکید بسیار قرار گرفته است. مباحثی مثل «و فی اموالهم حق معلوم للسائل و المحروم» «ریشه کن کردن فقر از جامعه اسلامی» و ... موارد زیادی حکایت از آن دارد که اصل بحث مورد توجه است. لذا قائلان این اندیشه بیشتر تلاش در جهت رفع محرومیت مادی منطقه دارند.

کار عمرانی در اردو های جهادی

هر چند که مسائل فرعی دیگری مثل پر کردن اوقات فراغت جوانان، مشارکت عمومی در سازندگی کشور و ... هم مطرح شده است ولی دیدگاه های اساسی سه مورد فوق می باشد.

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی