بچه های سایبری

جنگی که بود ، راهی که هست
بچه های سایبری

بچه های سایبری لبیکی است به فرمان جهاد نرم مقام معظم رهبری

آخرين نظرات
دوستان

تفریح از دیدگاه اسلام

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۴۶ ب.ظ

مقاله شهید بهشتی

«تفریح از دیدگاه اسلام »

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قرن های متمادی به استناد برخی از روایات صوفیانه که نمی‌تواند هیچ ارتباط اصیلی با قرآن کریم و با پیشوایان اسلام داشته باشد، تفریح کردن، نشاط در زندگی داشتن و امثال اینها را برای یک مسلمان ارزنده ، نقطه ضعف معرفی می‌کرده‌اند.راه دوری نرویم یادم می‌آید که در آغاز دوران بلوغ، حدود چهارده - پانزده ساله بودم و تحصیلات علوم اسلامی را هم تازه شروع کرده بودم به حکم آن نشاط و شادابی که انسان در آن سن دارد، پیش یا بعد از مباحثه و پیش یا بعد از درس‌، دوستان می‌گفتند، می‌خندیدند و می‌گفتیم و می‌خندیدیم یکی از رفقا با من هم مباحثه بود ولی سن او از من چند سال بیشتر بود و شاید در آن موقع بیست و یکی دو سال داشت او بازار را رها کرده و به تحصیلات علوم اسلامی آمده بود..........(ادامه مطلب)

بزرگ شده در جلسات مذهبی معمولی، مثل هیأت ها بود. ایشان وقتی ما می‌خندیدیم می‌گفت فلانی، حالا که آغاز دوران تحصیل علوم اسلامی است بهتر است که خودمان را عادت بدهیم که نخندیم‌، یا کمتر بخندیم گفتم چرا؟ گفت خوب، آیه قرآن است: ولیضحک قلیلا و یبکوا کثیراً کم بخندند و زیاد بگریند. در آن موقع که ایشان این آیه و یکی دوحدیث به این مناسبت می‌خواند، من فکر نکردم که بروم مطالعه کنم آغاز دوران تحصیل بود و آن موقع اصولاآدم به این فکر نمی‌افتد که هنوز مطالعات و معلوماتش خیلی محدود است فکر نکردم که بروم مطالعه کنم‌، ریشه کار را دربیاورم، ببینم این آقا چه منظوری دارد. البته عین این جمله در قرآن هست به او گفتم، بالاخره به من بگو ببینم، این خندیدن کار حرامی است یا نه ؟ گفت نه، حرام نیست؛ ولی خوب، بهتر است یک مسلمان زبده ورزیده نخندد. گفتم حالاکه حرام نیست، من می‌خندم! برای اینکه فطرت من نمی‌تواند این تعلیم را فعلا بپذیرد و چون تعلیم مربوط به واجب و حرام نیست، باشد تا بعد ببینم چه می‌شود. چند سالی گذشت مطلب از خاطر من رفته بود. این مسأله اولین مطلبی بودکه من به صورت مستقل بر اساس قرآن و کتاب و سنت مطالعه‌ای تحقیقی را درباره‌اش شروع کرده بودم به مناسبت آن مطلب بنا گذاشتم یک بار قرآن را از اول تا آخر با دقت به صورت یک کتابی که می‌خواهم برای من یک کتاب علمی باشد، بررسی کنم تا آن موقع قرآن و نیز این آیه را مکرر خوانده بودم‌، اما مثل این خواندن‌های معمولی، بی توجه از آن گذشته بودم این بار که بنا داشتم به خاطر بررسی یک مسأله اسلامی قرآن را از اول تا آخر با دقت مطالعه کنم‌، رسیدم به این آیه دیدم عجب! این آیه در قرآن هست، صحیح است، اما مطلب درست در نقطه مقابل آن مطلبی است که آن آقا از آن فهمیده بود. مطلب این است که پیغمبر دستور صادر کرده بود که باید تمام نیروهای قابل، برای شرکت در مبارزه علیه کفار و مشرکینی که به سرزمین اسلامی هجوم آورده بودند بسیج شوند. برای یک بسیج عمومی فرمان صادر کرده بودند.عده‌ای با بهانه‌های مختلف از شرکت در این لشکرکشی خودداری و از فرمان بسیج خدا و پیغمبر تخلف کرده بودند. حالا این آیات قرآنمی‌گوید، لعنت خدا باد بر این کسانی که دیدند پیغمبر با انبوه مسلمان‌ها به میدان نبرد می‌رود اما باز هم زندگی دوستی آنها را وادار کرد از فرمان خدا و رسول تخلف کنند و بمانند. لعنت خدا بر آنها باد! محروم باد این گروه از رحمت حق! به دنبال آن و به عنوان یک نفرین می‌گوید: از این پس این گروه نافرمان کم بخندد و زیاد بگریند. این را به عنوان یک کیفر و نفرین بر این گروه نافرمان می‌گوید. به کیفر این تخلف از فرمان خدا و رسول، از این پس کم بخندد و زیاد بگریند. خنده در زندگی آنها کم باد و گریه در زندگی آنها فراوان باد! حالا شما از این آیه چه می‌فهمید؟ می‌فهمید که از دید اسلام زندگی با نشاط، نعمت و رحمت خداست و زندگی توأم با گریه و زاری و ناله، خلاف رحمت و نعمت خداست خدا در مقام نفرین یا در مقام نکوهش از این تخلف می‌گوید به کیفر این تخلف، از این پس از نعمت خنده و نشاط فراوان کم بهره باشید و همواره گریان و مصیبت زده و غم زده زندگی کنید. این نوع استنباطهای نابجا و تلقین آن به مسلمانان، به اضافه عوامل دیگر، سبب شد که توجه جامعه ما به مسأله تفریح کم باشد.

دوست عزیز ما آقای رسائی در ضمن صحبتی که در زمینه تفریحات سالم می‌کردند تفریح را محدود کردند به اینکه آدم تفریح را به این منظور بکند که قوای تازه به دست بیاورد و تازه نفس شود برای میدان‌های جدی زندگی من می‌خواهم عرض کنم، تا آنجا که من در اسلام در زمینه این مسأله مطالعه کرده‌ام ـ البته هنوز مطالعات به آن حد نصاب دلخواه نرسیده، گرچه از مطالعات معمولی خیلی وسیعتر است ـ اصولا تفریح یکی از نیازهای زندگی انسان است .یعنی نه فقط به عنوان تجدید قوا، بلکه اصولا به عنوان یکی از نیازهای اصلی مطرح است ملاحظه کنید، انسان غذا می‌خورد. هدف از خوردن غذا از نظر طبیعت این است که بدل ما یتحلل باشد؛ یعنی آن مقدار از کالری و انرژی که بدن مصرف کرده مجدداً از راه خوردن غذا تولید شود. این یک نیاز طبیعی است که هدفش تأمین قوای تحلیل رفته است؛ اما یک نیاز طبیعی است نه ارادی تفریح برای انسانها یک چنین حالتی دارد؛ یک نیاز طبیعی است نه یک نیاز ارادی یعنی انسان خودبخود احساس می‌کند وقتی در زندگی آبش بجا باشد، نانش بجا باشد، کارش بجا باشد، خانه‌اش بجا باشد، زن و فرزندش بجا باشد، همه اینها بجا باشد، اصولا به یک نوع تفریح نیز نیاز دارد. تفریح حاجتی است از حاجات زندگی .خدای آفریدگار طبیعت و نظام طبیعت خواسته است آدمی با احساساحتیاج به تفریح همواره نشاط زنده ماندن و زندگی کردن داشته باشد. بنابراین می‌خواهم این مسأله را مؤکدتر، جدی‌تر و اصیل‌تر تلقی کنید. اصولا تفریح یکی از نیازهای طبیعی بشر است و یک نظام اجتماعی و مکتب زندگی باید برای ارضاء این خواسته طبیعی فکری کند. چه کسی می‌تواند درباره اسلام بگوید، اسلام دین غم و اندوه و گریه و زاری و بی‌نشاطی است در حالی که قرآن با صراحت می‌گوید: قل من حرم دینک الله التی اخرج لعباده و طیبات من الرزق، قل هی للذین آمنوا فی الحیات الدنیا خالصه عندالله یوم القیامه؟ اصلا درست به عکس است اسلام دین نشاط است این آیه قرآن از محکمات قرآن و صریح است .این آیه در سال‌های آخر بعثت، و حتی در سال‌های آخر هجرت نازل شده است می‌گوید: ای پیغمبر در برابر کسانی که بسیاری از مواهب زندگی را تحریم می‌کردند اعلام کن و بگو چه کسی زینت و آرایش و زیبایی‌هایی را که خداوند از درون طبیعت برای بندگانش بیرون کشیده حرام کرده است ؟ چه کسی روزی‌های پاک، مواهب پاک، مواهبی را که انسان از آنها لذت مشروع و صحیح می‌برد حرام کرده است؟ بگو این مواهب، این روزی‌های پاک، این زیبایی‌ها، برای مردم با ایمان در همین زندگی دنیا است در زندگانی جاوید و آخرت هم همین زیبایی‌ها و همین مواهب برای مردم با ایمان است، با یک تفاوت و آن تفاوت این است که در این دنیا زیبایی‌ها به زشتی‌ها آمیخته و آلوده است؛ شادی‌ها به غم آلوده و آمیخته است؛ ولی در دنیای دیگر، در روز رستاخیز، این زیبایی‌ها و این مواهب پاک برای مردم با ایمان به صورت خالص وجود دارد.

 ملاحظه کنید، اگر انسان بخواهد به عنوان جهان‌بینی اسلامی بگوید اسلام در زمینه لذت و نشاط در زندگی چه نظری دارد و این آیه قرآن کریم را جلو خود بگذارد چه می‌فهمد؟ می‌فهمد اسلام اصولا به بهره‌مند شدن از زیبایی‌ها، مواهب زندگی، عوامل نشاط آور اهمیت می‌دهد. طبیعی است که در این دنیا خداوند نشاط و شادی را با غم همراه قرار داده است، نشاط و شادی خالص در دسترس هیچ کس نیست، ولی در حدودی که قوانین و حق و عدالت اجازه می‌دهد، مردم با ایمان از آن بهره‌مند شوند و مال آنها است قل هی للذین آمنوا فی الحیات دنیا؛ مال مردم با ایمان است ولی به شما مردمی که علاقه به نشاط دارید می‌گوییم که اگر نشاط خالص در این زندگی دنیا میسر نیست، در روز رستاخیز، پیش خدا، برای مردم با ایمان پاک عمل، این آرزوی دیرین که در این جهان هیچ دستی به او نمی‌رسد، در آن جهان به او می‌رسد، به شرط ایمان و نکوکاری آیا با چنین مطلبی می‌توان گفت که اسلام نشاط را بی‌ارزش تلقی کرده است ؟ بیش از چند صد آیه از قرآن کریم مردم مسلمان را به ایمان و راستی و درست کاری دعوت می‌کند و به آنها می‌گوید اگر در این دنیا روی حساب زندگی کردید، پاک، با عدالت، با پاکی و درستی‌، با ایمان صحیح، آنوقت به شما بهشت می‌دهیم مگر صدها آیه قرآن مردم با ایمان را به بهشت وعده و نوید نمی‌دهد؟ خوب‌، بهشت چیست‌؟ تابلویی که قرآن از بهشت ترسیم می‌کند، یک زندگی سراسر نشاط، بهره‌مند از تمام زیبایی‌های خالص و پاک را نشان می‌دهد.مگر تابلویی که قرآن از بهشت ترسیم می‌کند غیر از این است؟ باغ‌های زیبای با صفا، پر از انواع میوه‌ها و گل‌ها، بر بستر آن باغ جوی‌های روان، آب‌های زلال روان، بهترین آب‌های آشامیدنی‌، بهترین همسران‌، بهترین پذیرایی کنندگان‌، بهترین تخت‌های آرمیدن و آسایش کردن‌، زیباترین بسترها از نرم‌ترین و چشم گیرترین پارچه‌ها... فیها ما تشتهی انفس و تلذالاعین آنچه چشم‌ها از دیدنش لذت می‌برد ( با کلمه لذت) ، و آنچه دل می‌خواهد ( با کلمه اشتها و شهوت). آیا مذهبی که به مردم با ایمان و درست کار می‌گوید سرانجام پاداش شما در دنیای جاوید چنین زندگانیی است‌، می‌تواند مذهبی ضد نشاط باشد؟ همین مذهب و کتاب است که می‌گوید این بهره‌مندی‌ها در این زندگی دنیا هم برای مردم با ایمان هست‌، گرچه خالص نیست؛ مثل همه چیزهای دیگر به طور طبیعی آغشته است به ناکامی‌ها. من واقعاً هنوز نتوانسته‌ام به صورت علمی این را به دست بیاورم که با چه جرأتی قرن‌ها به مسلمان‌ها بی‌نشاطی در زندگی را تلقین کردند؟ از بزرگترین امتیازات اسلام این است که بگوییم دین فطرت است فطرت یعنی چه‌؟ ارتباط فطرت را با نشاط، در این گفتاری که از مولای متقیان امیر مومنان علی (ع ) در نهج البلاغه نقل شده است بیان می‌کنم در نهج البلاغه نقل می‌کند که مولا روزی به خانه یکی از دوستانش قدم نهاد. دید خانه وسیعی دارد. به او فرمود؛ هان! در این دنیا چنین خانه وسیعی می‌خواهی چه کنی ؟ آیا در روز قیامت بدین خانه محتاج‌تر نبودی؟ اول امام این مطلب را می‌گوید، بعد برای اینکه آن فرد اشتباه نکند، فرمود؛ هان، اشتباه نکن! تو با داشتن همین خانه وسیع می‌توانی در همین دنیا آن را به کار بگیری برای آخرت در آن از مهمانان پذیرایی کنی، صله رحم کنی، این خانه را پایگاه اجتماعات برای تلاش در راه حق و عدالت قرار بدهی دوست امام دید که نه، مطلب آن طور که او خیال می‌کرد که امام می‌خواهد به او زاهدمنشی و ترک دنیا تلقین بکند نیست، بلکه می‌خواهد بگوید یادت باشد که خانه فقط برای کامروایی نیست‌، چیزهای دیگر هم باید باشد. لذا عرض کرد یا علی، پس از تو خواهش می‌کنم این برادر من را نصیحت کن امام فرمود: موضوع چیست؟ عرض کرد، برادرم لباس‌های پشمینه می‌پوشد؛ خانه را رها کرده و رفته در یک گوشه‌ای می‌گوید من باید عبادت کنم؛ نه به زنش می‌رسد نه به فرزندش امام گفت‌، به او بگو نزد من بیاید. وقتی آمد، امام به او پرخاش کرد و فرمود؛ هان! تو چه خیال می‌کنی؟ چه گمانی درباره خدا می‌بری؟ آیا فکر می‌کنی که خدا این همه مواهب را در این دنیا آفریده و حلال کرده ولی بعد از آفریدن و حلال کردن، دلش می‌خواهد ما به آنها پشت پا بزنیم؟ این کار معنی دارد؟ از آنجا که روی مسلمان‌ها‌ همیشه با پیشوایان دین باز بوده و در آن زمان این گونه رو دربایستی‌های موهومی که الان در جامعه ما حکمرواست نبود، این مرد مسلمان واقع طلب عرض کرد‌:‌ یا امیرالموومنین! اگر این طور است پس شما چرا این گونه زندگی می‌کنید؟ لباس شما از من خیلی خشن‌تر و ساده‌تر است؛ خوراکت از من خیلی ساده‌تر است؛ بی‌اعتنایی‌ات به مواهب زندگی از من خیلی بیشتر است مولا فرمود، مطلب بر تو اشتباه نشود. حساب من از حساب تو جداست من زمامدار امت اسلام هستم ان الله فرض علی ائمه مسلمین، ان یعیشوا معیشه انباهم وکیلا یتبیغ بالفقیر فقره خدا بر زمامداران امت اسلام واجب کرده است که زندگی‌شان هم سطح بینواترین مسلمانان باشد، مبادا بینوایی‌، مسلمانی را از راه به در کند. من برحسب این وظیفه بی‌اعتنایی می‌کنم، اما تو که مقام زمامداری امت را نداری.

 ملاحظه می‌کنید، حساب‌ها در جهان‌بینی اسلام کاملا از هم جدا و مشخص است مسلمان‌ها باید همواره برای زندگی بهتر - ولی نه برای یک طبقه و یک قشر، بلکه برای عموم - کوشش کنند. این واقعیتی است که در جامعه‌ای که تقسیم ثروت غیر عادلانه است، در جامعه‌ای که گروهی از مردم از همه چیز برخور دارند و اکثریتی از بخور و نمیری هم برخوردار نیستند، در آن جامعه تفریح سالم مفهومی ندارد. من حتی مکرر به رفقای بنیاد رفاه و دیگران اعلام کردم، سعی کنید برنامه‌هاتان تشریفاتینباشد؛ در حدود متعارف زندگی باشد. برنامه‌ای باشد قابل تقدیر. من در مورد اقدام بنیاد رفاه برای برنامه‌های تفریح سالم عرض می‌کنم، برنامه شما در حقیقت یک هدف روشن‌تر دارد. و آن هدف روشن‌تر را در همین چند دقیقه‌ای که از وقت باقی است بیان می‌کنم.

امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هیچ انسانی نمی‌تواند به آسانی تحمل کند که او تنها است احساس تنهایی مشکل است اگر این آقا پسر حس کرد که تنهاست‌، همبازی ندارد، رفیق ندارد، خودبخود و به حکم طبیعت به دنبال رفیق و همبازی می‌رود. اگر توانستی برای او همبازی و رفیقی ، لااقل متناسب با این مقدار از تعلیم و تربیت اسلامی که ما در یک محیط غیر اسلامی می توانیم تأمین کنیم، جور‌کنی، با او همبازی می‌شود؛ و الا می‌رود سراغ یک دوست فاسد. امیدوارم با همت شما زمینه‌ای فراهم آید که زمین‌ها، باغها و باشگاه‌هایی در اختیار شما باشد تا به کمک آن قشر خودتان را گسترش دهید و با سهل‌ترین شرائط در اختیار قشرهای محروم جامعه قرار دهید. دوستان علاقه‌مند ما بدانندکه خرج کردن در این راه‌، انفاق فی سبیل الله و خرج کردن در راه خداست ایجاد مدرسه، ایجاد وسیله سرگرمی‌، ایجاد باشگاه‌، ایجاد گردشگاه‌، تنظیم برنامه‌های مسافرتی دسته جمعی و امثال اینها، به صورت کوشش مشترک یک قشر هم سلیقه و هم فکر در راه تأمین آن قسمت از نیازمندی‌های زندگی که یک فرد و دو فرد از عهده تأمین آن برنمی‌آیند، از واجبات قشر شما است انتظار و امید دارم که در انجام اینواجب کوتاهی نکنید.

قرآن با صراحت می‌گوید، مردم با ایمان، مردان و زنان با ایمان، پشت و پناه اجتماعی یکدیگرند. والموومنون والموومنات بعضهم اولیاء بعض برای اینکه خصلت انسان این است که در جامعه نمی‌تواند تنها زندگی کند. همکاری و تعاون در راه تأمین نیازهای گوناگون اجتماعی، از نیازهای جاری متعارف گرفته تا ایجاد جامعه‌هایی که سیاست و اقتصاد و نظام اداری سالم داشته باشد، همه داخل در دائره بعضهم اولیاء بعض است نه تنها برای مردان، بلکه حتی برای خانم‌ها. نه تنها برای آقایان و خانمها، بلکه برای بچه‌ها. باید برای پسران و دختران برنامه‌هایی تهیه کرد تا حس نکنند به حکم ایمان و به حکم پایبندی به دین از مواهب زندگی کلا محروم می‌مانند. احساس این محرومیت خطری بزرگ برای ایده و هدفی است که شما به آن احترام می‌گذارید. امیدوارم با این کوتاه سخن توانسته باشم نظر اسلام را در این زمینه تاحدودی روشن کرده باشم .

 

 

نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی